Andréanne Godin

Si Bleu Qu'est Notre Temps / As Blue As Our Time

September 23 - December 16, 2022

College Art Gallery 1

curator | commissaire originaire, Marie-Ève Charron organizing curator | commissaire d'exposition, jake moore

in partnership with | en partenariat avec AXENÉO7

Opening Reception For Fall Exhibtions:Friday, September 23, 2022Opening remarks | Mots de bienvuenue 6:30pm, Convocation Hall, Peter MacKinnon BuildingPublic reception | vernissage: 7pm - 9pm, College Art GalleriesKenderdine Art Gallery 
will also be open for viewing | sera également ouverte au public

Originating curator, Marie-Eve Charron observes that “In Andréanne Godin’s childhood memories, the forest becomes a psychic space that her artistic practice frequently revisits. This exhibition is the ultimate expression of this, one that is offered up for the sharing.” Originally installed in the multiple interconnected spaces of AXENÉO7, the project is reimagined in the singular space of College Art Gallery I in the historic Peter MacKinnon Building. New spaces have been created within that establish this uncanny connection to a space no longer immediately within reach that is instead conjured by our presence. A highly skilled drawer, Godin deftly activates  line and colour as polyvalent content that draws on histories of making and the interconnection between mastery and experience. Her move into installation detatches the art from object status and creates the conditions necessary for exchange. Charron astutely observes, “With artistic modernity, colour has triumphed over the structuring power of the line, in part by virtue of a scholarly exploration of L’interaction des couleurs (Josef Albers, 1963), which confirmed the primacy of subjective experience in perception.”

In Si Bleu Qu’est Notre Temps / As Blue As Our Time, Godin asserts our corporeal presence as necessary to bring the work into the realm of visibility, but also, that the presences unseen do not require us at all. This unseating of the primacy of visual engagement with the drawings establishes the psychic space of the gallery, bringing full circle the role of imagination and its re-presentation as something active, agential, and shared between beings – though never, ever, exactly the same thing.

 

Commissaire d'origine, Marie-Eve Charron observe que « Dans les souvenirs d'enfance d'Andréanne Godin, la forêt devient un espace psychique que sa pratique artistique revisite fréquemment. Cette exposition en est l'expression ultime, celle qui s'offre au partage. » Initialement installé dans les multiples espaces interconnectés d'AXENÉO7, le projet est réimaginé dans l'espace unique de College Art Gallery I dans l'édifice historique Peter MacKinnon. *De nouvelles divisions intérieures produisent une connexion étrange à un autre espace qui n'est plus immédiatement à portée de main, mais plutôt évoqué par notre présence. Dessinatrice hautement qualifiée, Godin active habilement le contenu polyvalent de la ligne et de la couleur en s'appuyant sur les histoires de fabrication et d'interconnexion entre la maîtrise et l'expérience. Son passage à l'installation détache l'art du statut d'objet et crée les conditions nécessaires à l'échange. Charron observe astucieusement, « Avec la modernité artistique, la couleur a triomphé du pouvoir structurant de la ligne, en partie grâce à une exploration savante de L'interaction des couleurs (Josef Albers, 1963), qui confirme la primauté de l'expérience subjective dans la réception.»

À l'aide de SI BLEU QU'EST NOTRE TEMPS / AS BLUE AS OUR TIME, Godin affirme que notre présence corporelle est nécessaire pour faire entrer l'œuvre dans le domaine de la visibilité, mais aussi que les présences invisibles ne nous requièrent nullement. L'engagement visuel avec les dessins fonde l'espace psychique de la galerie, bouleversant le rôle de l'imaginaire et de sa re-présentation comme quelque chose d'actif, d'agentiel, et de partagé entre les êtres – mais jamais, jamais, exactement pareil.

Andréanne Godin, Si Bleu Qu'est Notre Temps / As Blue As Our Time, 2021, studio production detail. Photograph courtesy of the artist.
Andréanne Godin, Si Bleu Qu'est Notre Temps / As Blue As Our Time, 2021, studio production detail. Photograph courtesy of the artist.

About

Originally from Val-d’Or, Québec, Andréanne Godin (link to https://www.andreannegodin.com/ ) (born 1984) currently lives and works in Montreal. In 2007, she received a B.A. in Visual Arts from Laval University, Quebec City, and in 2013, an M.F.A. from Concordia University, Montreal. Godin was awarded, later that year, the Hnatyshyn Foundation’s Charles Pachter Prize for Emerging Artists. Her work has also been supported by both Federal and Provincial art councils since 2012.She recently took part in several residency programs in Canada and abroad. With the support of the Conseil des Arts et Lettres du Québec, she spent the winter of 2017 as artist in residence at the Atelier Mondial of the Christoph Merian Foundation in Basel (SUI). Over the summer of 2016 she was the first Quebec artist to be hosted by the Josef & Anni Albers Foundation in Connecticut (USA). Furthermore, she took part in the Struts & Faucet artist in residence program in Sackville New-Brunswick (2015) and to the ArtMandat artist residency in Barjols, France back in 2012.Over the past decade, Godin’s work has been presented nationally and internationally in Canada Switzerland, Belgium, United States, Cuba, and France. She is represented by Galerie Nicolas Robert.

 

Originaire de Val-d’Or, Québec, Andréanne Godin (link to https://www.andreannegodin.com/ )  (1984) vit et travaille maintenant à Montréal. En 2007 elle recevait son baccalauréat en arts plastiques de l’Université Laval puis obtenait sa maîtrise en arts visuels de l’Université Concordia à l’hiver 2013. Quelques mois plus tard, Godin recevait de la Fondation Hnatyshyn, le prix Charles Pachter pour les artistes émergents. Son travail est supporté par le conseil des arts fédéral et provincial depuis 2012.Elle a récemment pris part à plusieurs programmes de résidences d’artiste au Canada et à l’étranger. À l’hiver 2017, elle occupait le Studio-Résidence du Conseil des Arts et des Lettres du Québec à Bâle situé dans l’Atelier Mondial de la Fondation Christophe Merian. À l’été 2016, elle était la première artiste québécoise à être reçue par la Josef & Anni Albers Foundation, Connecticut. Enfin, elle a participé au programme d’artiste en résidence du centre d’artistes Struts and Faucet de Sackville au Nouveau-Brunswick (2015) et à Artmandat situé à Barjols, France (2012).Au cours de la dernière décennie, le travail d’Andréanne Godin a été présenté nationalement et internationalement au Canada, en Suisse, en Belgique, aux Etats-Unis, à Cuba et en France. Elle est représentée par la Galerie Nicolas Robert.